Kes kantseldab lapsed, on küsimus.

Käisin TEDx-il minagi, meelde jäi sealt mõndagi… Ehkki praeguse postituse kontekstis pigem üks täiesti tühine remark ühelt justkui poweriga naisesinejalt. Nimelt mainis ta meeste ja naiste palgalõhet ja arvas, et see ei vääriks küünlaid, kui ta nüüd „võrdse palga“ nimel peaks lapsed kella seitsmeks lasteaeda viima ja õhtul lisatunde tegema sel ajal, kui lapsed lasteaias end hüljatuna tunnevad. Mitte kuskil, isegi mitte hiilimisi ei eksisteerinud lahendust, et äkki see „võrdne palk“ ei seisne naise puhul esiteks ületundides ja teiseks eelduses, et sellesse hektilisse päevakavasse ei võiks mees ka sarnases mahus kompromisse teha.

Ausalt, ma ei ole palgalõhestust omal nahal kogenud. Ja kaua mõtlesin, et kas saab ikka pahaks panna, kui üks äriettevõte (millel lausa seaduslik kohustus ennekõike oma omanike majanduslikke huve teenida) maksabki palka nii vähe, kui küsitakse. Et kas see diskrimineerija on ikka äriettevõte või see sugupool, kes vähem küsibki. Ja et kas meil tegelikult on üldse Probleem.

Siis, ühel täiesti tavalisel päeval, ütles Tuutu mulle, et tema vist suurena hakkab ikka poisiks, sest tüdrukutest ju direktoreid ei saa. Ja mul läks üllatavalt kaua, et omaenda lapsele selgeks teha, et see ei ole „mingi teine asi“, kui naine juhina töötab. Seejärel, ühel teisel sama tavalisel päeval sain ma teada sedagi, et „koristamine on naiste töö“ ja et selle loosungi alla koondudes ongi mängunurga ja söögitoa kokku korjamine nende rühmas ainult tüdrukute asi.

Järgmine päev ei olnud üldse tavaline – oli kohe sootuks erilisem seetõttu, et see oli päris esimene kord, mil ma lasteaiakasvatajatele vingurist lapsevanema kombel epistlit pidasin. Ja ehkki kasvataja väga imestas, kuidas nii saab, sest neil on kõik täiesti võrdsed ilma igasuguse vahetegemiseta, oli täiesti ilmne, et tema jaoks on igal juhul tegu pseudoprobleemiga. See oli esimene kord, kui mulle päriselt kohale jõudis, et ma vist ei ole naisena vähem palka saanud ainult sellel põhjusel, et mulle endale pole selline võimalus isegi pähe tulnud. Et kui mina – personaalselt – ei vaja kapitalistlikus maailmas ellujäämiseks kaitset, ei tähenda see, et meil ei oleks peale kasvamas veel vähemalt kahte põlvkonda kastidesse kasvatatud lapsi.

On täiesti ajuvaba paradoks, et Euroopa kõige suurema palgalõhega riigis on samal ajal probleemiks see, et meil on ka kõige suuremad käärid meeste ja naiste kõrghariduses (tervelt kolmandik naiste kasuks!). On veel ajuvabam, et meil räägitakse „feminismist“ kui raseerimata jalgadega naisamatsoonide pealetungist – mitte põhiseadusega antud põhiõiguste reaalsest rakendamisest.

Ma arvan, et TEDx’i seltskond ei ole läbilõige tüüpilisest eestlusest – ometi naeris ka seal saal kaasa, kui üks naine oma võrdse palga ja halva emaduse ühte lausesse mahutas. Ja mina mõtlesin: ahhaa, seal see siis on, see kauaigatsetud Põhjala mentaliteet. Nii hea, et me 20 aastaga lõpuks ometi end Ida-Euroopa riikide hulgast välja oleme võidelnud.

ps. Võibolla ei oleks ma seda väikest hetke seal märganudki – kui Hille poleks ühel päeval FB’s kirjutanud, et Üks ajaleht küsis temalt arvamuslugu just naiste ja meeste Palgalõhe teemadel ja arvas, et Hille peaks selle neile nüüd tasuta kirjutama 🙂 Ja see, et Ajaleht ei paistnud ise oma soovis peent irooniat nägevat, üllatas mind rohkem kui see paradoks ise.

2 kommentaari

  1. Ma ka mõni aeg tagasi vihastasin, et mismõttes juba lasteaias hakatakse rolli suruma: http://tafkav.wordpress.com/2013/03/08/soorollidest/. Ja kes teab – võibolla mul on sama asi, et ei ole end palgalõhestatu ja vähemtähtsamana tundnud just sellepärast, et lasteaias sai omal ajal käidud vaid aasta jagu, ülejäänud lapsepõlv möödus poistega puid mööda turnides ja muidu vahvalt. 🙂

  2. Ma eile ei kommenteerinud, sest olin nii nõus. Nüüd vaatan, et keegi ikka pole kommenteerinud, nii et ütlen ikka ära – et ma olen nagu nõus. 😀

Lisa kommentaar

